V niektorých častiach Európy podľa šéfa španielskej ropnej rafinérie Repsol SA začína byť nedostatok paliva. Na vine je vraj strata dodávok ruskej nafty spolu s prerušením výroby pohonných hmôt vo Francúzsku, píše agentúra Bloomberg.
„V niektorých európskych krajinách nám dochádzajú stredné destiláty,“ povedal generálny riaditeľ Josu Jon Imaz v rámci hovoru k výsledkom hospodárenia, pričom mal na mysli kategóriu ropných produktov, do ktorej patrí nafta, vykurovací olej a letecké palivo. „V nasledujúcich mesiacoch je možné, že uvidíme vysoké ceny nafty.“
Európa dlhodobo dováža viac stredných destilátov, než sama vyváža. Spotreba týchto destilátov je v tomto ročnom období obvykle zvýšená kvôli zimnému dopytu po vykurovaní.
K mimoriadne napätému trhu tento rok prispelo Rusko, a to ako kvôli pravdepodobnosti nižších dodávok, tak rozhodnutím niektorých spoločností používať naftu namiesto drahého zemného plynu. Nedostatok zásob majú aj Spojené štáty.
Nedávne štrajky vo Francúzsku, ktoré vyradili rafinérie z prevádzky, tiež dostali trh pod tlak, uviedol Imaz. To vyvolalo prudký nárast dovozu. Importy nafty do EÚ pritom od júla do septembra klesali.
Od začiatku februára budú navyše sankcie EÚ zakazovať dodávky takmer všetkých rafinovaných ropných produktov po mori – vrátane nafty – z Ruska, ktoré je najväčším zahraničným dodávateľom v regióne.
Očakáva sa, že EÚ nahradí výpadok ruských dodávok vyšším dovozom napríklad z Blízkeho východu. K tomu už dochádza, pričom dovoz z neruských krajín do EÚ a Spojeného kráľovstva čoskoro dosiahne najvyššiu úroveň prinajmenšom od začiatku roku 2016, a to síce niečo cez jeden milión barelov denne.
Ďalšie by mohli nasledovať vďaka zvýšeniu produkcie obrie kuvajtskej rafinérie Al-Zour a saudskoarabského zariadenia Jazan.
Čína tiež povoľuje väčší vývoz pohonných hmôt, čo by mohlo zvýšiť celkovú ponuku. Dohromady by tieto dodávky mohli nakoniec stačiť na to, aby nahradili všetky stratené ruské zdroje.