Let cez svet z Európy do destinácie, akou je Austrália, trvá v súčasnosti štandardným osobným lietadlom približne 20 hodín.
Švajčiarsky startup však chce tento čas skrátiť na niečo vyše štyroch hodín – pomocou hypersonického osobného lietadla na vodíkový pohon.
Spoločnosť Destinus testuje svoj prototyp lietadla už niekoľko rokov a koncom roka 2022 oznámila úspešné skúšobné lety svojho druhého prototypu – Eiger.
Teraz spoločnosť oznámila svoju účasť v programe španielskeho ministerstva vedy, ktorý je súčasťou plánov španielskej vlády na vývoj nadzvukových letov na vodíkový pohon.
Agentúra, ktorá dohliada na program ministerstva, Centro para el Desarrollo Tecnológico e Industrial, vybrala projekt ako strategickú iniciatívu v rámci svojho Plánu pre letecké technológie (PTA).
Do projektu, ktorého celková súčasná investícia predstavuje 12 miliónov eur, sú zapojené spoločnosti a technologické centrá, ako aj španielske univerzity.
„Získanie týchto grantov nás veľmi teší, najmä preto, že je jasným znakom toho, že Destinus je v súlade so strategickými líniami Španielska a Európy pre rozvoj vodíkového lietania,“ povedal Davide Bonetti, viceprezident pre rozvoj podnikania a produkty spoločnosti Destinus.
„Pre technologicky vyspelé spoločnosti, ako sme my, je prístup k týmto obnoveným fondom EÚ nevyhnutný na vykonávanie pokročilého výskumu a urýchlenie inovácií potrebných na dosiahnutie globálnej konkurencieschopnosti. Tieto granty priblížia riešenia pre leteckú mobilitu na báze vodíka o krok bližšie k tomu, aby sa stali realitou.“
Vodíková energia je predmetom intenzívneho výskumu a vývoja, pričom zástancovia poukazujú na jej environmentálne vlastnosti, keďže hlavnými vedľajšími produktmi spaľovania vodíka sú teplo a voda.
Množstvo vznikajúceho tepla predstavuje konštrukčnú výzvu. Výskumníci z RMIT University v Melbourne nedávno vyvinuli 3D tlačené katalyzátory, o ktorých sa domnievajú, že môžu poháňať hypersonický let a pôsobiť ako chladiaci prostriedok proti extrémnemu teplu, ktoré vzniká pri lete lietadiel päťnásobnou rýchlosťou zvuku, čo je približne 6 100 km/h.
Pri tejto rýchlosti by budúce komerčné letecké spoločnosti dokázali preletieť medzi Londýnom a New Yorkom za približne 90 minút.